La cuina de les estacions
El benestar depèn de que integrem els nostres propis cicles amb els de la natura.
Cuinar és un plaer, un acte de generositat vers nosaltres i els altres, una activitat que ens ajuda a cuidar-nos, a relaxar-nos, a satisfer les nostres necessitats, a equilibrar les nostres emocions, en el seu conjunt de matisos ens aporta benestar, des de la connexió amb nosaltres mateixos i la potenciació de la nostra creativitat. És un veritable acte d’entrega.
Mantenir una actitud en la presència -alimentació conscient- és important doncs l’energia que posem a disposició en la forma de cuinar es transmet en el plat que elaborem i que després menjarem.
Per realment nodrir-nos i sentir-nos millor convé fer servir els productes que ens ofereix la natura a cada estació, transformar els productes de temporada en plats saborosos i exquisits és un art que recull la saviesa de la terra i de generacions i generacions.
T’oferim una sèrie de tallers per descobrir com fer-ho o aprofundir en els teus coneixements.
Tallers
Cada any vivim diferents estacions i cada estació té unes característiques i una energia ben diferent. Si adeqüem la nostra alimentació a les necessitats de cada estació, ens sentirem millor, reforçarem el nostre sistema immunològic, depurarem els nostres òrgans quan toqui, ens hidratarem o ens aprovisionarem de reserves…fluirem amb la natura i amb l’energia de cada estació. Només cal que estiguem atents, que aprenguem a escoltar- la, a sentir-la, a olorar-la, a assaborir-la.
Així, la natura i, en especial, l’hort, ens aporta aliments diferents segons ens trobem a la primavera, a l’estiu, a l’estiu tardà, a la tardor o a l’hivern. Només els hem de conèixer i saber de quina manera els podem cuinar millor per tal que ens enriquim i assimilem les seves propietats.
A “L’Hort de la Sínia” t’oferim la possibilitat de fer un recorregut per les estacions, per a descobrir que ens aporta cadascuna d’elles, quines fruites, hortalisses i verdures trobarem a l’hort, quins colors, quines textures, quines formes, quins sabors i aromes predominen a cada estació; per després passar a la cuina i experimentar amb diferents coccions i preparats. D’aquesta manera experimentarem i ens endinsarem en l’alquímia de les estacions que des de temps llunyans, els nostres avantpassats, ja practicaven.
Aquests tallers es poden realitzar de forma individual o bé completar tot el cicle de les 5 estacions, el que permet tenir una visió més global de com ens afecta cada etapa i el seu clima al nostre estat físic, mental, emocional i espiritual.
La cuina de primavera
Descobreix quines hortalisses i verdures es troben a l’hort de primavera, quins altres aliments i productes són propis d’aquesta estació i quines són les coccions més adients, per tal de sintonitzar-nos amb l’energia d’aquesta estació i sentir-nos renovats, dinàmics, amb vitalitat per gaudir de les activitats a l’aire lliure, i ser creatius, amb capacitat de visió per emprendre els canvis del moment.
La cuina d’estiu
L’estiu és l’estació plenament expansiva que fa que ens sentim més vitals, dinàmics i optimistes, gràcies a l’acció beneficiosa del Sol.
A l’hort trobem una gran varietat de fruites i hortalisses de colors intensos, vermells i morats, assaborim verdures de fulla verda, amargues, gaudim de productes amb textures cruixents i fresques que ens aporten la hidratació que necessitem per refrescar-nos i sentir-nos més lleugers, a la vegada que ens revitalitzen i ens donen energia per gaudir de moments d’oci.
En aquest taller cuinarem plats creatius, amb tocs vistosos, que desperten la sensualitat.
La cuina de l’estiu tardà
L’estiu tardà és l’estació intermèdia entre l’estiu i la tardor, una època que per a molts significa reincorporar-se al treball, reprendre el ritme del dia a dia. Per adaptar-nos bé a aquesta nova etapa una alimentació sana, saludable, equilibrada, ens pot ajudar. L’hort ens ofereix una varietat increïble de fruites, hortalisses i verdures, descobreix-les i aprèn a cuinar-les de maneres diferents, per tal que t’aportin tota aquella energia que en aquests moments necessites.
La cuina de tardor
A la tardor l’energia de les plantes i dels arbres comença a replegar-se, a anar cap a les arrels, les fulles cauen i la força de la vida va cap a dins, comencem a sentir-nos menys actius i a focalitzar la nostra atenció cap a l’interior. Ens convé una dieta que escalfi el nostre organisme, que aporti energia per a preparar-nos pel fred i la humitat de l’hivern. En aquest taller de cuina, descobriràs quines són les verdures, les hortalisses i les fruites pròpies d’aquesta època, com cuinar-les perquè et sentin millor i et beneficiïn amb la seva energia, quins plats saborosos pots preparar per enfortir el teu organisme de cara al fred de l’hivern.
La cuina d’hivern
L’hivern és l’estació en que la natura està replegada, quieta, latent, és un moment de quietud. Els arbres han perdut les fulles, l’hort està poc actiu, les verdures i hortalisses creixen lentament, els dies són curts, amb poca llum solar i fa fred. L’estat de l’hort i del bosc, o de la natura en general, té relació amb el que ens passa a les persones, doncs és el moment d’introspecció, de mirar cap endins, del recolliment, sensibilitat, tranquil·litat; d’escalfar-nos amb fonts d’energia i amb aliments calòrics.
És adient una dieta que nodreixi la part interior del nostre organisme (ossos, mèdula dels ossos i cervell), l’escalfi i l’enforteixi. És una dieta anti-envelliment, per perllongar la joventut, amb aliments de naturalesa calenta, color fosc i sabor salat suau que porten l’energia cap endins.